Nasza SzkoÅ‚a Podstawowa po dÅ‚ugim okresie przygotowawczym w roku szkolnym 2007/2008 zostaÅ‚a przyjÄ™ta do Wojewódzkiej Sieci SzkóÅ‚ PromujÄ…cych Zdrowie.
TrochÄ™ historii…
Program SzkoÅ‚a PromujÄ…ca Zdrowie (SzPZ) realizowany jest w Polsce od 1991 r. PopularyzacjÄ™ idei SzPZ rozpoczÄ™to od trzyletniego projektu pilotażowego (1992-1995) pn.: „SzkoÅ‚a PromujÄ…ca Zdrowie”, zainicjowanego przez WHO/EURO, realizowanego pod kierunkiem prof. dr hab. Barbary Woynarowskiej. Projekt ten spowodowaÅ‚ oddolne dziaÅ‚ania (ruch) szkóÅ‚, zgodne ze strategiÄ… opracowanÄ… w 14 tzw. szkoÅ‚ach projektowych oraz tworzenie sieci szkóÅ‚ promujÄ…cych zdrowie na różnych poziomach. PierwszÄ… sieć utworzono w 1992 r. w b. woj. ciechanowskim.
Standardy…
SzkoÅ‚a promujÄ…ca zdrowie dąży do osiÄ…gania celów i realizuje zadania okreÅ›lone w podstawach programowych ksztaÅ‚cenia ogólnego i innych obowiÄ…zujÄ…cych aktach prawnych i ponadto:
Pomaga członkom społeczności szkolnej ( w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie.
ZarzÄ…dza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjajÄ…cy : uczestnictwu, partnerstwu i wspóÅ‚dziaÅ‚aniu spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej ( w tym rodziców ) i poÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej, skutecznoÅ›ci i dÅ‚ugofalowoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„.
Prowadzi edukacjÄ™ zdrowotnÄ… uczniów i pracowników oraz dąży do zwiÄ™kszania jej jakoÅ›ci i skutecznoÅ›ci.
Tworzy klimat spoÅ‚eczny sprzyjajÄ…cy: osiÄ…ganiu satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiÄ…ganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia wÅ‚asnej wartoÅ›ci u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i wspóÅ‚dziaÅ‚aniu czÅ‚onków spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej, rodziców i osób ze spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej.
Tworzy Å›rodowisko fizyczne sprzyjajÄ…ce zdrowiu, bezpieczeÅ„stwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.
Nasze cele…
- nabywanie umiejÄ™tnoÅ›ci dbania o zdrowie wÅ‚asne i innych, - uczenie siÄ™ jak zdrowo żyć i tworzyć zdrowe Å›rodowisko, - ksztaÅ‚towanie nawyków dbania o higienÄ™ osobistÄ… i otoczenia, - wdrażanie do zdrowego stylu życia, - nabywanie umiejÄ™tnoÅ›ci rozwiÄ…zywania problemów i konfliktów, - nabywanie umiejÄ™tnoÅ›ci uczestnictwa w grupie, - systematyczne rozwijanie wspóÅ‚pracy szkoÅ‚y, domu i Å›rodowiska lokalnego.